STEVEN CHILTON
STEVEN CHILTON ARCHITECTS
Steven Chiltons drömlika arkitektur är en smakfull kombination av avancerad programmering och kulturell förståelse.
Steven Chilton är ett namn som alldeles nyligen har seglat upp på den internationella arkitekturscenen. Det var under hösten 2018 som Steven Chiltons arkitektur började uppmärksammas av de stora internationella arkitekturmagasinen och CNN uttalade sig om hans Wuxi Theatre som ”a particular project in 2019 to get excited for”. Bilder på flera av hans byggnaders spred sig därefter snabbt på Internet. De kännetecknas av starka uttryck och smart parametrisk design presenterade i fantastiska renderingar.
Steven Chilton är baserad i London och gick direkt från arkitekturskolan till byrån Marks Barfield Architects i London. Första uppdraget blev inget mindre än the London Eye, en utmaning och upplevelse som format och sporrat honom till att våga tänka och göra stort. Steven stannade på Marks Barfield Architects i nästan 13 år. Sedan 2015 driver han Steven Chilton architects, vilket han beskriver som en grupp högkvalificerade utövare som är experter på att förena kulturell förståelse med kreativ användning av teknik, för att uppnå en oväntad arkitektur som syftar till att omfamna, fängsla och överraska.
Med en önskan om att glädja, inspirera och förändra människors liv, ritar Steven den ena mer fängslande byggnaden efter den andra. Förutom kreativiteten och förmågan att ta vara på och översätta kulturella värden till arkitektur, spelar programvaran en mycket stor roll. Steven menar att det i nutid finns goda förutsättningar för att göra det omöjliga möjligt och att det är utvecklingen av programvara som kanske är den viktigaste faktorn.
Stevens erfarenheter och kunskaper rörande visualiseringsarbete och just programmering, samt kravet på att kunna producera högkvalitativa animationer snabbt och billigt, har lett honom till programmet Unreal Engine. Det är utvecklat av Epic Games (företaget bakom t.ex. Fortnite) och han har nyligen inlett ett samarbete med dem i ett projekt som syftar till att demonstrera Unreals förmågor för arkitekter, både som visualiserings- och designverktyg.
Förslaget till UK Pavilion Expo 2020, kallad ‘SATELLITES’
Det blev ingen vinst, men arkitekturen och storyn bakom är klart värd att uppmärksammas. Vid 2020 förutses det att cirka 6000 satelliter ska vara i drift och bana runt jorden. SCA:s förslag till Dubai Expo UK Pavilion, SATELLITES, syftar till att formulera och fira Storbritanniens unika bidrag till denna anmärkningsvärda milstolpe. På ytan finns 6000 kinetiska SATELLITE-paraplyer utplacerade och de symboliserar varje satellit i omlopp runt jorden under Expo-året. Varje SATELLITE-paraply kontrolleras individuellt i realtid med hjälp av AI som svar på besökarens inmatning mottagen genom haptiska sensorer som är uppbyggda längs rampen inuti paviljongen.
Wuxi Taihu Show Theatre
Beläget nära Taihu-sjön i Jiangsu-provinsen, Kina, har Wuxi Show Theatre-konceptet inspirerats av den största bambuskogen i Kina. De slanka vita kolumnerna representerar ett abstrakt intryck av en bambuskog och ligger runt byggnadens omkrets på ett sådant sätt att man får en avskärmning mellan byggnadsfasaden och det omgivande landskapet. ”Bambu”-kolumnerna reser sig runt de olika ingångarna för att hjälpa till att begränsa tillträdet till byggnaden. Baldakinen består av olika trianglar innehållande rader av guldanodiserad aluminium. Konceptuellt representerar den de blad som utgör kronan i en bambuskog.
Guangzhou Yue Show Theatre
Guangzhou är födelseplatsen för den uråldriga handelsrutten Silkesvägen på havet och har varit en av de viktigaste handelshamnarna sedan Qin/Han-dynastin. Byggnadens utseende är uppbyggd i plan med tio svagt svängande och vridbara veck, som har utformats för att efterlikna ett draperi och en struktur som påminner om en silkesjacka. Yttre lagrets yta är formad av enkla, krökta paneler av perforerad anodiserad aluminium, vilka stöds på ett nätverk av målade stålskenor. Den anodiserade beläggningen gör det möjligt att efterlikna glansen av äkta siden.
Han Show Red Lantern Theatre
Konceptet ”Red Lantern” utvecklades med hänvisning till den kinesiska papperslanternan. I Han-kulturen har de funnits som en känd funktion av det kinesiska livet i århundraden. Byggnaden består bland annat av 8 skärande stålringar. Ringarna stödjer en serie trapetsformiga kabelnät, som utgör hela lanternans struktur. Kabelnätet har rader av diskreta mekaniska noder, där varje nod stöder en av de 18.000 skräddarsydda ljusarmaturerna, konstruerade av skivor av pressat aluminium.